onsdag 24 februari 2010

Träningslappar

Idag ska jag roa mig med att samla så många övningar som möjligt, skriva dem på lappar och lägga lapparna i en hatt. Eller åtminstone i en låda. Dessa lappar ska sedan dras när det är träningstajm.

Jag måste ha ett mål med min träning annars blir jag lat och fantasin tryter. Åtminstone mot fantasilöshet kan lapparna vara en hjälp. Antar förresten att jag behöver en utelåda och en innelåda. Lära sig stänga kökslådorna är svårt att träna i skogen, och en del av rallylydnadsmomenten tarvar större yta än köket.

Jepp, detta var en av braigheterna vi pratade om på helgens kurs. Tänk så enkelt. Tänk att jag inte tänkt på det själv.

I helgen var det dessutom äntligen dags att plocka fram klickern. Vid de två tidigare tillfällena har vi gått igenom övningar som inte är klickerövningar (eftersom en del, obegripligt nog, inte vill träna med klicker, och det kanske man får finna sig i när man håller kurs). Det är till stor del dessa övningar jag använt på Izor, eftersom han inte är klickertränad och jag inte ser någon direkt vits med att införa det i hans liv innan han flyttar vidare.

På lördagen hade vi inte hundarna med oss, men de praktiska övningarna uteblev inte för det. Vi hade en övning då vi klickade varandra, och jäklar alltså: nu förstår jag varför Boo blir så trött av några minuters shejping. Det är inte lätt alls. Men himla kul! Sen hade vi en del teknikövningar för att få upp hastigheten - belöningsfrekvensen alltså. Med båda händerna!

På söndagen var hundarna med och då tränade vi lite targets. Alltså att få hundarna att dutta på objekt (musmatta, handflata och målpinne) med tass respektive nos. Det har Boo och jag tränat tidigare så det gick rätt bra. Dessutom gjorde vi en gå fot-övning, men det var så sent på eftermiddagen att Boos öron hängde åt var sitt håll och inte ens bondkakor fick henne att vara så speciellt entusiastisk. Det märktes att vi haft ett långt träningsuppehåll - eller ska jag säga kursuppehåll - för Boo blev mycket tröttare än vanligt.

Både igår och idag har vi fortsatt vår "target practice" men nu måste vi komma vidare. Ergo lappar.

Inga kommentarer: