lördag 13 februari 2010

Lugnet

Lördag förmiddag och lugnet vilar över gården. Båda hundarna sover och snarkar, katterna sover och snarkar, Anders slumrar och jag sitter vid datorn. Javisst, så kan man också ha det. Jag tror bestämt att man lär sig mycket av att vila tillsammans, och dessutom är det ju så mysigt. Boo gillar mest att sova vid - eller på - ens fötter, men Izor, han lägger gärna både huvud och tassar på en när han sover. Och vad annat anstår en hund som faktiskt ser ut som en nallebjörn?

Han är dock mer och mer aktiv utomhus och det är roligt. Inte så att han direkt rusar efter pinnar och bollar, men han är uppmärksam på mig. Börjar kanske inse att det finns roliga saker i min närhet - och att inte allt kul sker där borta. Fast på promenad är han väldigt mycket a man with a mission - medan Boo flamsar hit och dit så fäster Izor blicken i fjärran och går rakt fram. Tills det kommer en intressant dotfläck vill säga, då avviker han från målet och vill dit och markera. Jag är inte helt van vid en hanhund som kissar arton gånger per promenad, men antar att Boos intresse för alla (alltså inte bara de intressanta) doftfläckar hade varit lika enerverande för den som inte är van vid det. Dessutom är väl båda sakerna en träningssak. Båda hundarna är väldigt snälla i koppel, och det är tur. I morgon ska vi åka och leta upp hundmöten, det ser jag fram emot.

Nu ska jag bejaka den här lata lördagen med ännu en kopp kaffe och Canis-tidningen som ramlade ner i lådan igår. Lovar att jag kommer få fin inspiration av den.

Inga kommentarer: