fredag 19 februari 2010

Eureka

Åh jag vet att jag utlovade bloggtystnad, men jag blir så full i skratt av Boo. Hon är så himla söt att hon jämt vill jobba för allt. Att bara få en godis rakt upp och ner är inget för henne, men snurra in den i nåt svårt och hon gillart. Idag har jag kommit på att leksaker funkar likadant. Jag har ju länge trott, och sörjt, att hon inte går att busbelöna eftersom jag insåg för sent att jag borde leka med henne på det sättet. Jag trodde loppet var kört.

Men så idag så hämtade hon en pipis, och jag tog tillfället i akt och busade med henne (alltså, vi leker, men det är inte så intensivt att jag räknar med att det verkligen fungerar som belöning). Och så tränade jag lite "tack", alltså avlämning på signal. Men i stället för att låta henne ta den direkt la jag den på golvet medan jag höll i den och väntade. Boo stirrade på den, och på "varsågod" fullkomligt kastade hon sig över pipisen! Vi lekte lite, sen "tack", stirr, "varsågod" och graowl!

Haha, hon är ju för rolig. Och bara detta tränas lite så kommer jag visst det kunna använda lekbelöning på riktigt. Hurra!

Nu: tillbaka till rasbeskrivningarna.

2 kommentarer:

nemo sa...

Det är verkligen något jag också borde ta tag i, vi har ju fått upp hans föremålsintresse men jag är lite dålig på att underhålla och utveckla det.

Jessica sa...

Jag vill ju så gärna kunna leka och lekbelöna mer och bättre. Känns prioriterat, men det är svårt när det inte skett tidigare/sker naturligt.