onsdag 14 december 2011

Vinterlek

Nu ska ni inte tro att rubriken syftar på inomhuslekar, för det gör den inte. Ut i snön med er! Eller okej, det är ju inte snö på så många ställen ännu, och här håller den på att regna bort, även om meteorologerna lovat en decimeter till inom loppet av denna veckan. Men jag uppmuntrar till utomhuslek ändå. Och inne, jag är inte den som är den. Nej, jag syftar på leksaker som man kan leka med när man är så där vantklumpig och inte alls vill ta av sig och riskera få hundtänder i kalla, nariga händer.

Jag har två riktigt bra leksaker för detta ändamålet. Den ena är klassikern Jolly Ball, som är en favorit i alla väder faktiskt.



Igår invigde jag den för ridhusbruk, och det var ju mycket smidigare än luddsakerna som blir döäckliga i dammet. Fördelen med Jolly Ballen är att den både går att kasta långt och kampa bra med. Nackdelen är att den är lite stor (den finns i ännu större, med och utan rep) och därför är svår att ha i fickan eller osynligt på annat sätt. Jag brukar använda den som externbelöning och till det funkar den förstås alldeles utmärkt.



Min nya favorit är en Blings Bungee Bar Ring Tug Toy (fancy namn va!) som kom nu i veckan och ser ut så här:

(Bilden är lånad!)

Superlätt att få grepp om även med klumpiga vanthänder och den fick med beröm godkänt av Gip. Även den syns bra om man skulle lägga den i snön, plus för en slarvmaja!


Mycket enklare än att famla upp godisbelöningar, dessutom. En väl inövad rättmarkör, en verbal sådan, är dessutom ovärderlig i vanttider. Klickern, tycker jag, är näst intill omöjlig vintertid.

Gip hälsar dessutom att om man glömt bort leksak så är den här årstiden full av dem - av snö gör man snöbollar och världen är alltså ett bollhav. Sjunde himlen för vissa frön.

Inga kommentarer: