lördag 10 december 2011

Thundershirt

Igår kom ett mycket efterlängtat paket på posten - beställningen från Clean Run. Bland finfina leksaker, smarrigt godis, vobblande balansgrejor, två fina tvillingkoppel och en kylskåpsmagnet med texten "All my children have paws" ;-) låg en Thundershirt.

Jag såg filmen med Clare Danes om Temple Grandin för ett tag sedan och fascinerades. Temple Grandin applicerade samma teknik som man gör på kor när man till exempel vaccinerar dem, på sig själv - när hon stressades och fick en panikattack så la hon sig i en "krammaskin" som tryckte åt på vissa ställen på kroppen. Detta lugnade henne. Nå, en spelfilm med Clare Danes kan väl knappast ses som fakta, men det finns mer seriösa källor också.

I den amerikanska hundtidningen the Bark som jag prenumererar på görs det ofta reklam för Thundershirt, och när jag såg att Clean Run hade dem också så kunde jag inte motstå att beställa. Enligt reklamen ska de hjälpa mot:

* Fear of thunder/fireworks
* Separation anxiety
* Travel anxiety
* Crate training
* Problem barking
* Hyperactivity
* Leash pulling
* And more!


Låter det för bra för att vara sant? Ja, då brukar det ju också vara det. Nå, ingen skada kommer av att prova, mer än att jag har ett par hundra mindre i plånboken. Än så länge har Boo haft västen på sig inomhus under förmiddagen och ute på en promenad. Situationer när hon är lite lagom avslappnad. Hon brukar ju dock uppvisa stressat beteende under dagen, men idag har hon lugnt tittat på när Gip och Mixi lekte med en leksak inne, vilket vanligtvis gör att gon hoppar ner från soffan, går fram och sträcker på sig, och kroppblockerar dem. Idag sket hon i det. När Gip sprang fram till fönstret och skällde på något utanför så struntade hon i det också. Och hela koppelpromenaden gick hon med slakt koppel. Inte passiv, utan avslappnad. Hon lekte med både Gip och Mixi och hoppade och studsade i snödrivorna, men utan att vilja dra mig framåt - vilket vanligen är fallet.

Beror det på västen? Jag vet inte. På hemsidan står
Thundershirt has been used to calm dogs on leashes and allow the dog to be more focused on the owner’s “requests”.
men jag har svårt att tro på det, faktiskt.

Just nu ligger hon och sover, men så fort hon vaknar ska hon få träna burlekar med västen på. Det blir ett eldprov, för trots att hon varit inne i buren nu så är hon fortfarande ganska rädd för den. Klarar hon det - då kommer jag tro på västen.

To be continued.

Inga kommentarer: