måndag 12 december 2011

Gip och åsktröjan

Gip har bara en rädsla, och det är för kloklippning. Han blir helt stel i hela kroppen, får svettiga tassar och ålar, krålar, kryper, rycker och piper. Han tar inte godis - ingen sort - och blir verkligen jätterädd. Det är inte så kul, direkt, och innan jag hunnit träna bort känslan har den lille mannens klor vuxit ut så det är dags att klippa dem igen. Och så är vi tillbaka på ruta ett. Detta har blivit ett stressmoment för oss alla. Jag har försökt klicka för att klosaxen är framme, och låta den ligga framme hela tiden för att avdramatisera, jag har den med mig när jag shejpar, jag tränar att träna honom att slappna av när han ligger i min famn, att jag får ta och klämma och känna och pilla på tassarna, och allt går bra. Han är inte så lättlurad.

Så igår när det var dags så tog jag på honom Boos thundershirt och dra på trissor! Två av fyra tassar (TASSAR! Inte bara klor!) låg han helt lugnt i Anders famn och knaprade godis och lät mig ta små små skärvor. Sen blev han rastlös och började åla sig, men TVÅ TASSAR! Det är rekord med råge. Är det västens förtjänst? Jag vet inte.

Inga kommentarer: