måndag 12 december 2011

Bygga lekintresse

Det känns som om jag är verkar lite besatt av Recallers-kursen just nu, och det kan väl stämma. Kan vara för att jag på så här kort tid redan ser resultat. Igår kom Anders in efter att ha varit inne med hundarna och var helt lyrisk över att Boo, när han ropade hennes namn kom till sidan, svängde in rumpan och satte sig - "så som Gip gör". Det är inget jag tränat med Boo (jo, "gå fint vid sidan"), ingångar, men under senaste veckan har det lagts stort fokus på några få grejer - belöningszonen är en av dem. Och det ger tydligen utslag i verkliga livet också. Egentligen borde jag klurat ut att Boo skulle vara väldigt mottagligt för det, hon är rätt så glad i rutiner.

Nå, en annan grej jag satsat på är korta - kooooorta! - lekpass, ofta. Vi pratar om att hon ska gripa leksaken en gång och jaga efter den två, typ. Och hon får vinna varje gång. Något jag sedan tidigare visste med Boo är att hon blir upphetsad av god mat. Kattmat, kycklinghalsar, leverpastej gör henne mer och mer aktiv. Så idag var jag ute och busade upp henne med mat (slantade kycklinghalsar) för att introducera leksaken (buffelsvansen med tofs!) först när hon var riktigt aktiv mot mig. Och det fungerade kanon! Hon kampade riktigt bra, och jag vågade till och med hålla emot några sekunder innan hon fick vinna den.

Det är en resa kvar till jag kan belöna Boo med leksak, men den resan verkar gå via "Do Land", och där har jag inget emot att vara.

Inga kommentarer: