måndag 5 december 2011

Mera vallning!

Idag har vi varit i Enköping och vallat igen. Gip gör verkligen framsteg och idag var det inte många sekunder han hade svansen uppe. Lite nya grejer har tillkommit - han funderar mera, han är tryggare och han vill också göra helt egna val. Han har ganska god förståelse för lay down-kommandot, såpass att jag börjat kräva att han ska lyssna. Kräva? Ja, vallning är en annan värld. Eftersom jag inte har kontroll över förstärkaren (fåren, vallningen) är det positivt straff som gäller. Höjd röst och ett tvingande kroppsspråk och det känns lite obehagligt. För mig, Gip tar inte illa upp. Jag försöker lägga till lite beröm och hoppas han tar till sig det (men fick lite höjda ögonbryn över "Bra, hjärtat!" - jag är inte så macho... Haha!) som information. "Häpp!" för smaka ull - "Bra där!" för att ta en snäv sväng i kontroll.

På filmen jobbar jag med kontrollen. Gip tenderar att förlora den om jag tappar honom ur sikte en halv sekund. Då ökar han farten, svansen åker upp och han får ull i munnen. Om han får gå rakt mot fåren och jag lägger honom nära och sen får honom att svänga så sänker han tempot och sköter sig fint.

Filmen är helt oklippt från sista passet idag, komplett med både mina tillsägelser och mitt gullande.

Inga kommentarer: