fredag 2 december 2011

Värdeförskjutning

Igår fick jag min julklapp - ett medlemsskap i Susan Garretts Brilliant Recall 3.0-kurs. Den börjar på måndag men redan fanns en massa gött att ta fasta på på kurssidan. En mycket viktig sak i träningen är att få hunden att kampa bra med dig. Jag insåg när vi tränade sök att Gip - som mer än gärna kampar i andra träningssituationer - inte alls var van att kampleka i skogen. Så det tränar vi på. Han kan också ha svårt att kampa om bollen är framme. Så nu är min mission med honom att kampa varhelst vi är, och trots att bollen är framme. Det är inga problem, men jag är glad att jag uppmärksammade det.

Boo är en annan femma, vilket jag ju skrivit om hundra gånger innan. Idag provade jag en ny metod. Jag gav henne en uppgft som hon kan bra, har gjort massor med gånger och fått förstärkning för och därmed har ett stort värde i (jag alternerade mellan att låta henne snurra, att låta henne göra en nosdutt och att hoppa över mitt ben), klickade och gav henne leksaken. Så fort hon greppade leksaken så klickade jag igen och gav henne en godis (från leksaken, jag använde den jag skrev om igår, med godisfickan). Första gångerna greppade hon försiktigt, men efter två-tre gånger så tog hon leksaken med entusiasm, och rörde sig liiiite bakåt. Hurra! Detta är mitt största och viktigaste träningsmål med Boo, att hon ska visa entusiasm och glädje i lekbelöningar. Tekniken struntar jag i.

Inga kommentarer: