onsdag 21 april 2010

Pilatesbollen och dålig träningsdag

Jag införskaffade en pilatesboll för länge sen när jag funderade på om bollvallning kunde vara något för Boo. Det stannade dock vid en tanke, eftersom hon tyckte bollen var så obehaglig. Den har legat uppblåst i ett hörn sedan dess.

Idag tänkte jag dock använda bollen som en del i skrammelövningen (skrammel kan ju inbegripa allt som är jobbigt, så klart) så jag plockade fram den, och beväpnade mig med godis och klicker. Först ut var Vilja som inte räds någonting - allra minst en pilatesboll. Så jag sa bara "hopp upp" (husses kommando till Vilja att hoppa upp med två tassar på vad det än vara månde) och hon hoppade upp med två tassar och överkropp. Gled ner ett par gånger men tyckte det var skitskoj. Svansen gick, och efter bara några försök stod jag upp med bollen en bit ifrån mig (jag började med att hålla i den), sa "hopp upp" och hon kastade sig över bollen. Klang och jubel! Nästa pass ska jag få upp hela hunden på bollen. (Och ha kameran redo!)

Så kom turen till Boo. Det började dåligt med att hon inte ens ville gå in i köket. Hon vill verkligen inte träna (om det inte är kurs) och ser så lidande ut. Efter lock och pock (kardinalfel, jag vet) kom hon in, jag klickade för varje närmande och till sist nosduttade hon på bollen. Vi har tränat så mycket nosdutt när jag vill att hon ska stänga lådor etcetera att det liksom blivit det hon försöker först. Eller först och först, det är det hon försöker. Ibland lägger hon sig ner på sidan eftersom vi tränat på leka död. Ibland ger hon mig en puss, men efter shejpingframgångarna för några månader sen har det avstannat. Hon vill inte. Jag gjorde några "high five" nära nära bollen för att få henne att tänka tass, och det funkade faktiskt. När hon inte fick klick för nosdutt la hon försiktigt ena tassen på bollen. Längre än så kom vi inte, men hon var i alla fall i kontakt med bollen. Men hon gör det bara för att hon måste, och inte för att hon vill. Hon är inte intresserad, skiter i godiset och tar varje chans att gå undan.

Jag kunde inte ha Vilja i köket samtidigt som jag tränade Boo eftersom hon kastade sig på bollen så att den rörde sig = Boo flydde i panik, och hon var inte nöjd med att vara instängd hos husse, hon ville ju träna mer. Och det gör mig så beklämd att Boo är så ointresserad ibland, det blir sån tydlig kontrast mot Vilja, jag vet sjutton inte hur jag ska intressera henne. Eller ska jag lägga ner allt vad träning heter, gå tråkiga promenader med henne (för hon är inte intresserad av att aktiveras under dem heller), finna mig i att hon blir en pest på kvällarna (vilket hon blir om hon inte fått göra tillräckligt uttröttande saker på dagen, men tyvärr yttrar det sig bara i att hon skäller ut genom fönstret, inte att hon blir mer träningssugen), eller vad ska jag göra?

Just nu är båda två ute och spelar fotboll med Anders och då ser jag ju precis det jag vill se i henne: mod, framåtanda, lust, vilja, tåga och framförallt glädje. Hon har det i sig, men hur ska jag locka fram det i andra situationer. Idag känner jag mig som världens sämsta matte, för jag tycker inte att min hund är så kul. Och antagligen är det det hon känner. Fan.

Inga kommentarer: