lördag 17 april 2010

Opp och hoppa!

Att bo på landet har sina sidor. Om huset ligger omgärdad av åkrar betyder det att man ibland får följa bondens tider. Det vill säga: opp i ottan för att vårbruka. Eller så här: jag hade säkert sovit mig igenom traktordånet, men inget undslipper en liten pigg hund. Så klockan halv sju i morse började hon skälla på traktorn som körde utanför på hennes mark. Inget annat att göra än att gå upp och släppa ut gaphalsen och hennes mer morgontrötta syrra. Eller morgontrött och morgontrött. Syrran tyckte det var läge att forcera staketet för att springa och hälsa på den roliga farbrorn i traktorn. Så svart hund med glad svans följdes av svartklädd människa (tänk urtvättade piratbrallor med vidd, och en t-shirt som en gång i tiden varit svart, numer spräcklig. Så snygg är jag när jag sover.) och i bakgrunden hördes någon yla avundssjukt bakom staketet. Nå, rymlingen sprang bara om huset innan hon kom glädjerusande tillbaka "Kan vi göra detta varje morgon, matte? Buskul jue!". Jorå.

Släppte de tu på gräsmattan i stället där de sprang omkring som två kalvar på grönbete. Ystra! Lika yster var inte jag, men jag masade mig in till kaffet och DN Boklördag och silvertejpen. Jupp, en dag som gjord för att ge frukost i silvertejpspaket. Nu är frukosten och kaffet slut, tidningen läst, bara odiskade koppar och silvertejpsrester ligger framme. Den ena hunden sover fortfarande djupt, men jag tror bestämt lilltjejen är på gång att vakna. Passar bra, eftersom vädret är riktigt läskigt blir det en skogstur på förmiddagen. Ikväll ska husse hämtas i Malmö, så då blir det en sväng på limhamnsfältet också. Däremellan plugg, städ och träning. Finfin lördag på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hörde jag en sväng på limhamfältet? JAG vill oxå!!!!! Träffas? Jag o Toto vill iaf leka lite med tre snygga tjejer, Kita är mer skeptisk till blås och mörka varelser :)

Jessica sa...

Haha, jag var i skogen när jag smsade dig :-).