lördag 24 april 2010

Galen matte, tortyr i köket och inspiration

Boo tycker att jag blivit helgalen! Jag försöker ju få henne att skälla för att kunna kommendera skall, och retas och tetas och försöker fånga beteendet och även shejpa. Allt i en härlig mix. Fånga beteendet är lättast, men då gäller det att man är där hunden är när hunden skäller, och att man håller i klicker och dessutom har belöningen nånstans i närheten. Det har jag lyckats med ett par gånger, problemet är att när Boo skäller "av sig själv" så är hon inte intresserad av godis. Inte ens om det är ungsgrillade kycklinghjärtan. Tillrättaläggande av miljö då. Ja, Boo frustrationsskäller inte om det är något hon vill ha och det är ingen sida jag vill väcka, så att hålla en godis eller leksak funkar inte. Däremot skäller hon när det knackar på dörren. Så Anders har agerat gäst. Och när hon skäller berömmer jag som tusan. Boo fattar ingenting. Haha, vi jobbar på´t.

Vilja ligger klistrad inne i köket så att inget av det goda försvinner. Hon tycker det är rena rama tortyrkammaren där inne med alla goda dofter. Igår ungstorkade jag färska kycklinghjärtan (godis så gott att till och med Boo går över kol för dem!), idag kycklinglever. Dessutom slängde jag med några köttbullar som jag ska torka (bra med sega tuggiga bitar när det tränas platsliggning) och så ligger en korv Nordic på upptining. Boo gillar inte den maten, men Vilja ser ut som om hon tycker att tina den är rätt onödigt. Lilla hungriga vovven.

Häromdagen fick jag ett helt gäng gamla Canis (de säljer ut gamla ex billigt) och det är ju sån fin inspiration. Så nu p förmiddagen har Boo och jag varit ute och tränat på ögonkontakt under rörelse. Boo håller ögonkontakt med mig rätt bra om jag rör mig, men så fort hon ska röra på en tass släpper hon. Vi har jobbat på detta länge, men inte så intensivt, men nu sammanfaller detta på alla mina kurser så nu ligger vi i hårdträning. Jag vill att det ska utvecklas till ett fint följsamt fotgående, men det känns väldigt avlägset. Nå, i en av tidningarna handlade en artikel om just detta så yay. Dessutom en artikel om att väcka leklusten hos hunden. Alltså som i kel med leksak och förare. Där är vi i alla fall på gång, men jag tror jag kan använda en del av tricken. Tex koppla nosdutt med avlämnandet. Och så en artikel om flyt. Mmmm, underbart att läsa nördiga artiklar. Lite skillnad mot skittidningar som Härliga Hund. Nä, men träna lite nu!

Inga kommentarer: