fredag 5 november 2010

Kanske en träningsgrupp eller ett freestyleprogram

Tji fick jag som trodde bloggandet automatiskt skulle ta fart på något magiskt vis. Jag har inget att blogga om tycker jag, eller snarare: jag vet inte vad bloggen ska ha för inriktning riktigt. Jag hade väl tänkt den som någon slags träningsdagbok, men det går ganska trögt med träningen just nu. Det känns som vi inte har några specifika mål och mest står och stampar. Vi har ju varit inne och krafsat på både rallylydnad, agility, specialsök, vanlig lydnad och tricks men vi har inget mål. Jag måste ha ett mål!

Just nu tränar vi sånt jag önskat vi tränat när Boo var valp - kroppskontrollövningar där jag vill hon ska gå i med alla fyra tassar i en skål (vi har hittills kommit till att hon NÄSTAN sätter en tass i en stor kartong med låga kanter...), backande (hon backar typ tre steg om jag visar tydligt med handen vart jag vill, men bjuder bara någon enstaka gång), burlekar (fast eftersom hon vägrar gå i bur försöker jag göra det tydligt på annat sätt och vi tränar på en speciell matta. Men eftersom det är så tråkigt gör jag det för sällan), klossen (där har jag precis börjat och kommit så långt att hon petar med ena tassen snabbt snabbt...).

Det ÄR frustrerande att ha en hund där man alltid behöver ta långa omvägar om allting. Jag behöver ett mål - men vad? Och jag behöver pepp och inspiration. November är inte den roligaste månaden, men just nu är det väldigt segt. Jag inbillar mig att allt kommer ändras när den oförstörda, modiga, framåt valpen kommer. Kanske är det så. Boo kommer ju fortfarande vara Boo hur som helst, och hennes fobier måste jag fortsätta med. Idag har vi varit på en härligt underbar strand i Simrishamn och röjt med en ny bekantskap, en podencokorsning och hennes matte. DET var i alla fall härligt roligt.

1 kommentar:

jessicax sa...

Jättetack för en trevlig promenad. Hoppas verkligen vi kan göra om det :)
Du måste inte ha mål med Boo, du har redan gett henne en miljonvinst på lotto :)
Du är en världsbäst matte.
/Jessica