fredag 11 september 2009

Vilken härlig vecka!

Jag har insett att jag måste skaffa mig en liten behändig kamera. Om jag hade haft en kamera denna veckan så hade ni fått se bilder från när jag och Boo...

... i söndags tillsammans med Anders, Roger, Sara och deras två tollare Elsa och Svea var på en mysig promenad och picnick i Skrylle. Hundbilder hade det blivit så klart, men också vyer över södra Skåne och det gamla kalkbrottet.

... i måndags gick i ösregn i våran favoritskog, där Boo springer lös mest hela tiden.

... i tisdags vandrade längs med havet där vi bor, miljötränade på grannen som kom dragandes på en pirra fylld med gamla tomma dunkar (superläskigt tyckte Boo) och dessutom passerade grannhunden tyst, lugnt och fint för första gången. Klickerträning ftw! Dessutom hade jag kunnat ta en bild av när jag var på det första passet i "Positiv lydnad" på Hand med hund. Det var dock utan Boo, eftersom det var första passet. Bra upplägg tycker jag som är rätt förtjust i teori.

... i onsdags begav oss till Skrylle igen, denna gången för att träffa Emma och hennes härliga vovvar Toto och Nikita. Dessutom hade hon lilla fluffbollen Tindra med sig som extra bonus. Vi gick hundslingan, vilket betydde att hundarna kunde vara lösa. Dessutom fanns där små skojigheter i form av stationer där man kunde göra roliga saker med hunden; hoppa hinder, träna platsliggning etcetera. Alla hundarna skötte sig exemplariskt, och vi kunde träna hundmöten i grupp. Kul! På vägen hem åkte jag och Boo förbi Zoogiganten där jag inhandlade lite snusk (torkad lunga är favoriten), en ny kissele och lite aktiveringsleksaker. Det hade ni kunnat se bilder på om jag haft en liten kamera. På eftermiddagen kom mamma och pappa, och därmed Boos tredje bästa människor. En riktigt glad Bosse hade ni fått se bild på då.

... i går, torsdag gick vilse i Häckeberga naturvårdsområde, hamnade vid Romelestugan och till sist i Genarp och tack vare det var ute i fyra och en halv timme i stället för planerade två. Men hittade helt gudomlig natur och insåg att det är från Genarp man borde gå. Jag tränade inkallning (i långlina) i en hage full med får (snacka om störning!) och gick över en träbro fullastad med barn. Dessutom hade ni kunnat se bilder på hur Boo och jag ser ut när vi tränar rallylydnad vilket vi gjorde på kvällen när vi var på Rallykurs på Hundens utbildningsakademi. Kanske hade jag, om jag haft en liten smidig snabb kamera, även fångat den gigantiska vildsvinsgalten som kom gående i sakta mak över vägen på väg hem på bild. Hjärtat slog dubbelvolter av glädje!

... idag vandrade längs med havet, tidigt, och solen sken som den bara gör i september.

Vilken härlig hundvecka va! Jag önskar att jag hade bilder på allt skoj vi gjort, eftersom man glömmer så lätt. Fina hundar, härliga människor, bra tips och tricks. Boo har förresten lärt sig gå slalom mellan mina ben samt följa min hand - målhanden - i svängar under den här veckan. Vi har tränat på att backa och jag har börjat lägga på signalordet "sidan" när jag vill att hon ska gå fint nära mig på vänster sida.

Och veckan är ju inte ens slut ännu! I eftermiddag ska jag och Boo tillbaka till Genarp och gå en av slingorna därifrån (lite mer modesta två timmar) innan vi hämtar Anders vid flyget och i morgon ska vi på Hand med hunds jubileum, eftersom alla tillfällen att miljöträna är bra tillfällen.

Inga kommentarer: