fredag 4 september 2009

Akademikerträning av hund?

Jag läser böcker till kursen - tjatade mig till litteraturlistan och sedan klickade jag i rask takt beställ på nästan alla. En del av dem hade jag sedan innan men de flesta blir nya bekantskaper. Just nu läser jag Emma Parsons Klickertäning och lugnande signaler. Hittills bra, även om jag alltid ryggar inför alla hjälpmedel: munkorg, halti, uppbindning. Nej, min hund är förvisso inte aggressiv och jag vet inte hur det är att vara rädd att ens hund ska bita, men jag vet hur det är att ha en hund som hänger i kopplet och bara vill fram, fram, fram. Så fort det är en annan hund i närheten blir Boo en annan hund hon med. Skäller, morrar. Får hon hälsa går beteendet över på ett par sekunder. Klickar jag och belönar så lugnar hon sig också - men då gäller det att jag läst av henne rätt så att jag vet att hon är på väg att gå i spinn. Har hon väl börjat skälla, hoppa, morra, resa ragg är det lika bra att gå därifrån. Nå, förutom hjälpmedlen verkar boken väldigt sund och bra, och jag ska strax sätta mig och läsa resten. Ska bara äta en alldeles för sen lunch först. Och ta ut Boo. Men sen!

Inga kommentarer: