torsdag 3 september 2009

Tidig, tidig morgon

Det ligger en trött liten hund bredvid mig. Det regnar, och har regnat större delen av dagen. Ovanligt, hela sommaren har varit snustorr. Jag tillåter oss att vara lite lata. Vi gick upp kvart i fem i morse för att köra Anders till flyget. Sedan åkte jag och Boo direkt till skogen för en tvåtimmarsrunda. Helt underbart skönt att vara där så tidigt - kvart över sex stod klockan på när vi vandrade iväg.

Jag körde till Häckeberga, eftersom flygplatsen ligger i närheten, och gick längs med sjön där. Tyvärr måste hunden hållas kopplad eftersom det är naturvårdsområde, men det kanske var tur idag: ett rådjur dök upp och Boo for efter med sådan kraft att långlinans handtagsögla brast! Hon springer aldrig långt och var tillbaka efter ett par minuter, men jag var orolig att hon skulle fastna i något med femton meter lina släpande efter sig. Jag har den senaste tiden haft henne lös i en helt fantastisk skog alldeles i närheten här, och trots att vi stöter på rådjur under så gott som varje tur så sticker hon inte. Hon kan möjligen springa dit där hon såg rådjuret först för att sen vimsa lite i doftspåret, men springer efter gör hon inte. Kanske var det inte ett rådjur idag utan en hare? Vegetationen var så tät att jag inte hann se vad det var.

Ingen skada skedd som tur är. Det skjuts så mycket i skogarna, och det gör mig illa till mods att höra knallarna. Boo har på sig reflexväst i neongult, och jag funderar på att skaffa mig en lika färgglad utstyrsel.

Resten av dagen har tillbringats städandes, läsandes (Klickerträning och lugnande signaler av Emma Parsons - jag ska på femdagarskonferens med henne om ett par veckor, ska bli väldigt intressant) och så lite träning. Inspirerad av boken påbörjade jag momentet att få Boo att se mig i ögonen på signal. Hon ser mig bra i ögonen - det har vi tränat på länge - men av någon anledning har jag inte lagt på något ord. "Kontakt" bestämde jag mig för. Det gick rätt så bra.

Sedan gjorde jag några köttsök: stanna-sitt-sök, där jag la kött högt upp i ett träd på flera olika grenar. Roligt att se att hon verkligen tycker det är kul med söket, innan har hon GÅTT fram men nu flyger hon som skjuten ur en kanon. Sen att hon ibland blir för ivrig och missar det trots att hon passerar med nosen bara centimeter ifrån är en annan sak. Övning, övning! Hon blev till och med så otålig att hon inte satt kvar, det måste vi träna mer på också. Precis när vi busat runt en stund började det ösregna, och det har hållit i sig nästan hela dagen. Verkar dock klarna nu - skönt. Ska strax ut igen.

För övrigt har jag lite hastigt och lustigt bestämt att jag ska ut och vandra. Boo och jag, och så två tjejer till med deras hundar (fyra allt som allt). Bo i tält och vandra. Kul kul kul! Hoppas skrutten orkar, hon är ju bara ett faktiskt. Förresten: hoppas JAG orkar! Släpa rygga och allt. Nå, vi tar det inte så avancerat. Var och köpte torrfoder till Boo istället för färskfodret (enklare att släpa på). Hon kastade sig inte direkt över det, men det gör hon inte med färskfodret heller. Jag vet ingen hund som måste mutas för att käka upp färskfoder. Hm, inte som andra vovvar.

Jaha, trött skrev jag - men nu tittar hon uppfordrande på mig. En liten runda och så ett aktiveringsspel på det kanske?

Inga kommentarer: