onsdag 23 september 2009

Back to business

Jag är helt knockad av intryck från click to calm-seminariet jag varit på de senaste fem dagarna. Så sjukt bra. Så bra! Tänk om jag vetat allt jag vet idag (inte bara de fem senaste dagarnas kunskap dårå) när Boo kom till oss i januari. Hur långt hade vi varit då? Hon har varit med mig under de två sista dagarna, med som demohund, med som success story. En hund som kommit så långt - genom klickerträning. Jag är helt slut, men Boo tar det med ro. Så duktig var hon: i ett litet rum med 35 stirrande par ögon, en videokamera (okej, den kanske jag var med nervo inför :-)), en hoper hundar. Upp på scen och göra saker i allt detta. Click and feed, click and feed. "Is Boo´s mum ready? Do you have your cookies?". Ett gulp, en nick, och så iväg. Alltså, jag vet att jag låter förvirrad, men detta är så stort. En mer sansad redogörelse kommer.



Så såg skruttan ut när vi vid ett tillfälle fick vara bakom skärmen (en barriär för att inte hundarna skulle exponeras för varandra för mycket för snabbt. Det är ju trots allt reaktiva hundar det handlar om.) Efter en stunds rastlöshet, följt av att hon bjöd på lite beteenden (puss, sitt, ögonkontakt, vacker tass etc) fångade hon en fluga, hihi, för att sedan sova en stund. Jepp, tjejen var avslappnad, och jag stolt som en tupp. Men morgonens busrussession i lerskogen gick nog inte av för hackor den heller.

Återkommer med sånt som inte bara är Boo-relaterat som jag lärt mig under fem helt fantastiska dagar.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag önskar att jag varit med på det där seminariet, det verkar ju sjukt bra! Ser fram emot mer info och tips från de fem dagarna.

Jessica sa...

Jag hoppas hinna skriva ett inlägg i morgon om det, jag har MASSOR med tips! Det var verkligen bland det bästa jag varit på.