onsdag 1 december 2010

Viktiga grejer

  Jag håller på att packa ihop det som ska med i bilen när vi hämtar valpen på måndag, eftersom jag är borta hela dagen i morgon och åker till Stockholm redan i övermorgon. Boo åker i bagaget, och där kommer de ju båda åka så småningom, men kanske inte första turen. Vi får väl se hur cool han verkar. När vi hämtade Boo åkte hon i mitt knä hela vägen hem. Hon sov och vaknade inte förrän vi svängde in på vår krokiga lilla väg, där kräktes hon på min arm, men det var enda incidenten. Den resan var dock bara på en och en halv timme, mot minst sex timmar denna gången. Dessutom var Boo 4,5 månad, förvisso inte alls rumsren men i alla fall med något större förmåga att hålla tätt. Tror jag i alla fall. Täta raster får det bli.

Jag packar med en kattbur som Gip kan vara i säkert på sätet bredvid mig. Och hushållspapper, en flaska DAP som jag har kvar från nyår, mjuka filtar, nåt att tugga på, vattenskål och leksaker. En påse mat får vi med oss. Halsband och koppel naturligtvis. Boos grejer. Hm, har jag glömt något?

När vi skulle hämta Boo frågade vi vad vi skulle införskaffa och fick svaret: en bädd är allra viktigast. Boos bädd har Boo använt exakt ingenting. Hon har känt sig trygg bredvid oss hela tiden, och hennes sovplatser var de än har varit har varit ostörda platser (för det är ju det som är viktigt). Men nu har jag plockat ner bädden från vinden igen (fortfarande full med Izorhår) för vem vet om Gip kommer tycka det är mysigt att kura in sig i den. Den kan dessutom vara det dyraste hundtillbehöret vi köpt så ingen blir gladare än jag om den kommer till användning. Hur som helst så är det en hel radda andra saker jag tycker är betydligt viktigare än en snygg egen bädd. Leksaker till exempel. Då menar jag inte gosedjur att leka med själv utan leksaker att leka med tillsammans. Funkar med en strumpa som man knutit ett snöre i men jag har verkligen gått all in och bunkrat dennan gången. Boo hade en lila bläckfisk och en trådtross som enda leksaker när hon kom, och visserligen lekte vi med massa andra grejer också men jag önskar verkligen att vi satsat mer på leken. Men det vet ni ju. Skulle nog också vilja säga att en hel del av mina hundböcker (Klickerträning för din hund eller Från valp till stjärna, till exempel) är viktigare än en bädd. Bra godis (där vi hämtade Boo hävdade de att vi skulle klara oss på enbart leversnittar...) är en annan sak. Långlina ytterligare en.

Vilka är era vikgtiaste och mest använda hundgrejer?

5 kommentarer:

Maria sa...

Sele, reflex, rolig leksak, gott godis, lina, tålamod :)

Emma sa...

Du har nog allt, men viktigast är nog iaf dig o Anders. Ert humör, ert lugn o engagemang o er kärlek till Gip. Det finns det i massor, så utöver det är det ju vattenskål, och mummsigt godis (variation). Tänk på att mat innnan resa o under, kan orsaka illamående. Då små mängderär ett bra tips.

Sedan är ju det vanliga, ett skönt halsband eller sele, ett koppel. En mysig filt att kura in sig i, kanske får ni något som luktar mamma o syskon :) Mat till er själva! Tänk på att vädret ställer till en del i trafiken, var förberedda på att få sitta i bilen en stund, så ni har saker som kan hålla er varma.

Ben o kanske ngn bong till Boo är toppen. Hon ska ju oxå känns sig lika uppskattad som Gip. <3

Kamera kan ju vara kul :)

Finns ju även filtar som inte slöpper igenom väte, kanske kan vara bra för det lilla livet?

Lycka till nu J. Tänker på Er o är så lycklig för eran skull!!

Jessica sa...

Bra tänkt där med mat åt oss, så vi slipper stanna för vår skull! Och kameran hade jag också missat lägga fram. Boos kong är dock framplockad, och lever åt henne är kokt. Känns som vi är redo.

Sofiaho sa...

Åh vad spännande att äntligen få hämta hem den lille!

Viktigaste o mest använda hundgrej vet de tusan. Med ljudkänsliga Parker har vi lagt stor vikt vid att hitta leksaker som låter på olika sätt. Han är livrädd för traditionella pipisar, men älskar barnskallror och kattmöss som piper elektroniskt.
Men allra viktigast är koppel och sele som man trivs med tycker jag. Leksaker, böcker, godis etc hittar man ju nya favoriter längs m vägen liksom.

Cecilia sa...

Oh, boktips! Jag måste nog ta och göra en beställning, och drunkna i hundböcker över jul... :-)
Tycker det låter som om ni fått med det mesta (glöm inte kameran!), hoppas resan hem går bra för er sen.