onsdag 22 december 2010

Hoppstå-backa-ligg-sitt-hopp

Jisses vad spännande det är att träna två individer som funkar så olika som Gip och Boo gör. Jag har ganska länge känt att jag inte behöver någon klicker så särdeles ofta, Boo och jag klarar oss på ett bra, det är precist nog och hon begriper exakt när det är ett "klicker-bra" och ett vardags-bra. När vi shejpar så har vi oftast inget mål utan jag fångar de beteenden som jag får och hon får belöning. Jag har gott om tid, hon är väldigt medveten om vad hon gör och ger mig ett beteende som hon vet brukar löna sig, väntar på mitt bra och sin belöning, går sen till ett nytt - eller samma - beteende. Jag har lagt allvaret på hyllan vad gäller Boo, målet är bara att vi ska trivas tillsammans, att hon ska ha värdefulla dagar. En vacker dag hoppas jag kunna ta upp lite mer seriös träning med henne - målet är ett freestyleprogram. Och så har vi ju spårandet där det är noggrannhet och koncentration och arbete på riktigt. Det vill säga, lek som leder mot ett annat mål än bara vara glad.

Gippen däremot, där gäller det att vara snabbare än blixten. Han har nästan lika många beteenden i sin repertoar som Boo redan och inget av dem är under verbal signal, utöver komma när jag säger Gip. Hm, förresten tror jag att han kan "behöver du kissa?" också när jag tänker efter. Och "gå ut", att det är samma sak. Jo, han kan ju "ta den" och "tack" också förresten. Klossen är ett visuellt kommando (burken jag använder) burlekar likaså än så länge (jag sätter mig vid buren) och sitta vid mat i matskål (matskålen) liksom tusen andra saker antar jag. När jag plockar fram klickern vet han ju exakt vad som gäller.

Och det är här det är så förbenat viktigt att vara snabb. Innan jag vet ordet av har han hjort ett valphopp (början till hoppstå), backat tio steg och kastat sig ner i liggande. Och jag har råkat klicka fel. Jag klickade två gånger för backa tre steg-sitt och sen var det befäst (nu är det borta). Jag är så jäkla glad över en hund som är så smart och fattar så snabbt - och tycker det är ROLIGT, men det gäller ju hålla tungan rätt i mun alltså.

4 kommentarer:

Sofiaho sa...

Hihi

Vad roligt! Jag vill oxå ha en glad liten valp som tycker det är så kul att lära sig nya saker. Fast Enya är snabb nog för att jag inte skall hinna m alla gånger, så jag kan nog nöja mig m henne ett tag till. ;)

Vart är alla bilder och filmer på lillkillen då?? ;)

Ingerid sa...

Tips: det kan være veldig lurt å belønne bare én adferd i hvert pass, så han blir det vi kaller økt-klok. Etter hvert som du har stimuluskontroll på adferdene er det enklere å blande, men passklokheten kan være bra å ha hver gang man skal shape frem noe nytt. Gleder meg sånn til dere kommer oppover og vi kan trene sammen! :-)

Jessica sa...

sofia: De finns på fb ;-). Dock inga filmer, jag är superdålig på det...

Ingerid: jo, han börjar bli riktigt "repetitionsklok" och förstår att när jag klickat för ett beteende att det är det vi tränar nu, även om det är ett nytt beteende. Det kluriga är bara att hinna klicka rätt, innan han gått vidare till nästa. Och det sker på en microsekund ;-). Det är bara Boo som får blanda som hon vill eftersom min ambition med henne är en annan. Gip ger definitivt inte upp utan intensifierar sina försök om han inte får klick.

salli sa...

jag har lite samma problem med lexie. jag har nästan gett upp att lyckas lära honom sätta tassarna i skålen, för jag hinner liksom inte med innan han börjar kraffsa, hoppa, backa, kraffsa igen, skälla :P och då är han ändå inte valp-snabb ;)

men visst är det kul med en hund som bjuder på hundra olika beteenden, när man är van vid en som förvånar en om hon bjuder på tre? :)