fredag 10 december 2010

Om motivation

  Efter bara några dagar med valpen inser jag att jag måste göra något åt mig och Boo. Gip leker och äter och rusar och fnattar och är allmänt glad. Han kastar sig över leksakerna och kampar för liv och lust. Torrfoderkulorna som jag belönar med gör han vad som helst för - och när han fick smaka lever och kattmat och kalkon blev han som tokig.

Det är underbart! Och skillnaden mellan honom och Boo milsvid.

Jag har sagt det förr och säger det igen: jag önskar att jag kunde vad jag kan idag när jag fick Boo. Hennes förutsättningar var så mycket sämre, och resultatet har ju blivit ganska bra, men jag önskar att jag förmått entusiasmera henne mera och bättre. Inomhus kan vi nuförtiden träna riktigt bra, emellanåt, och hon har sina stunder ute när hon vågar ta för sig. Men en hund som faktiskt skiter helt i allt ätbart och lekbart är svår att engagera i träning. Om jag bara vetat ved jag kan idag när hon var valp och fortfarande kanske hade kunnat gå att forma lite mer. Hon är bara strax över två, och hon gör gigantiska framsteg på så otroligt många sätt, men det här med engagemanget känns utom räckhåll.

Träna behöver hon ju. Nu har hon inte fått ordentliga dagar hela den här veckan och det märks. Reser jag på mig så sprätter hon upp, och hon står vid fönstret och morrar ut mot mörkret. Men jag förmår inte kanalisera det till något bra. Tar jag klickern och godiset/en leksak så blir hon i det närmaste helt passiv. I skogen idag visade hon mig noll och inget intresse och ville bara nosa i marken och kolla efter rådjur. Det är så svårt! Jag sticker ju inte under stol med att en av anledningarna - den störska kanske till och med - till att jag skaffade valp redan nu är för att jag inte vill lägga krav och förväntnngar på Boo som hon inte kan eller vill eller vågar leva upp till. Hon är i mångt och mycket en galet aktiv sällskapshund, hon gillar inte träna mer än då och då, hon vill leka. Spår tycker hon är ganska kul och trix ibland och att balansera på grejer och bada och spela fotboll och forsa fram i nysnö för det mesta. Men att träna annat? Att träna tillsammans? Njä.

Kanske är det just det som är mitt stora fel som jag gör - att jag gör en distinktion mellan att träna och leka. Men jag BLIR besviken, det kan jag inte förneka. Och jag har svårt att leka tillsammans med Boo. Det är inget roligt att förbereda ett träningspass och hunden uppenbarligen inte vill. Men hon behöver det. Och jag önskar jag visste hur jag skulle kunna kanalisera hennes energi på bästa sätt. Just nu och här och med den lilla valpen och snön är det svårt. När Anders spelar fotboll med henne på tomten är hon glad och intensiv och tar i och tar för sig. Det älskar hon och jag blir så glad men också lite avundsjuk på att inte jag lyckas ta fram det där i henne. Hon blir inte stressad av det utan ögonen lyser och hon är DUKTIG på det. Jag önskar hon kunde känna samma sak för frisbeen som jag kunde behärska men jag får henne inte att tända. Och jag funderar på belöningar att verkligen verkligen stimulera henne med. Nåt som hon gör allt för. Jag vill verkligen sätta ihop ett freestyleprogram med Boo, träna in moment och fnula ihop nåt till musik. Jag tror det skulle vara bra för oss, ja för OSS för jag känner mig som en usel matte som jämför min fina älskade hund med min nya arbetsvilliga lilla border collie-valp, men jag kan inte hjälpa det. Jag jämför och hon kommer till korta på det området.

Ett av mina nyårslöften måste vara att vara en bättre och roligare matte till Boo, men just nu känns det svårt.

7 kommentarer:

Emma sa...

J, du är en fantastisk matte för Boo. Boo älskar dig av hela sitt hjärta, som du vet. Att hon inte vill allt du vill kanske inte ska tolkas med en negativ klang. Jag vet att du försöker vända det roliga till dig, att du ska vara som fotbollen och som havet, men ibland kanske ni kan uppleva det ihop, utan att behöva ha mer prestation än så. NI har gjort fantastiska framsteg på kort tid, jag ser er utvecklas ihop för var gång.

Kanske kan ni ha det just så, att du o Gip står för träningsplanerna medans du o älsk Boo står för leken ihop. Du säger att hon är lycklig, lycklig när du ser henne springa o jaga en annan hund, busa i vattnet, klättra på stockar och leka med dig o A. Kanske kan det få förbli så, att ni utvecklas i hennes takt, långsamt med med otroliga framsteg.

Att jämföra är bara mänskligt, jag gör likadant. Men så är det. Låt bara inte jänmförelse gå ut över Boo.
<3

Ingerid sa...

Kanskje du kan kjøre mer spor, da får du en helt annen type treningssituasjon enn når man stiller seg opp med godbiter, klikker og leksaker? Gleder meg til du kommer hit, så skal vi se hva for gøy (roligt) vi kan finne på :-)

Jessica sa...

Jo precis, spåret blir för henne kravlöst och därmed roligt. Hon behöver inte ta emot godbitar eller måsta leka utan kan jobba på. Jag har lagt ganska många små spår senaste tiden och det är bra. Hon gillar ju också att få göra sin repertoar och få klick och godis, det kör jag mycket för att det ska bli en rolig, van och kravlös situation, men det räcker inte heller. Jag längtar mig uppåt nu, till spårskog och träningssällskap!

Emma, jag jämför inte på så sätt att jag vill att hon ska göra mer, utan jag märker att hon är gladare och lättsammare när hon är nöjdare. Sen om det "bara" är långpromenader och hundlek så spelar det mig ingen roll. Det är Boo jag vill ska vara nöjd. Det är mer en känsla än något annat.

Anonym sa...

Du har inte testat att använda boll som träningsmotivator då?

Jessica sa...

Jo absolut, det är ju det mest logiska. Problemet är att hon enbart gillar fotboll och enbart i den speciella situationen "spela fotboll". Jag har försökt använda den som belöning men det blir ett krav (hon tycker ju alltså att ta godis är ett krav) hur enkelt och roligt jag än gör det. Det går att utveckla, jag har till exempel använt bollen i inkallningsövningar och sitta kvar-övningar. Men flyttar jag bollen utanför trädgården (jag har haft med den på kurs) så är den inte rolig. Och jag har försökt med andra bollar också så klart (eftersom fotboll är så stooor) - små bollar, mjuka bollar, bollar på snöre, bollar som kastas, läggs, dras, sparkas... Men det är kalla handen. Men jag VET att det går att utveckla. Till en början var det bara Anders som kunde få igång henne i fotboll, men nu kan vi leka alla tre och jag kan leka själv med Boo och bollen. Så visst borde här finnas att bygga vidare på. Men det är ju själva förväntningarna som är jobbiga för Boo. Men jag jobbar långsamt vidare.

Emma sa...

Svårt att skriva o ge tips, det är lättare att man samtalar, så det inte blir missförstånd. Ibland svammlar jag, o poängen går liksom förbi.

Jag förstår vad du eftersträvar o menar, men har svårt att formulera lite tankar kring ämnet.

Cecilia m Vinna sa...

Kanske går det lättare till och med, nu..? Om valpen får förväntningarna och Boo bara leka, kanske det lossnar så smått..?