måndag 5 oktober 2009

"Trofast"?

Idag var jag inne på en djuraffär för att inhandla ett regntäcke, en spårlina och en spårsele. Och precis när jag i godan ro går där och fyller min korg med ditten och datten ser jag att de säljer Limex "Trofast"-halsband, vars förlaga är Cesar Millans Illusion-halsband. Ett tortyrredskap designat att åsamka hunden så mycket smärta det bara går.


Så här ser de ut, Millanhalsbanden.



Anders Hallgren skriver så här om halsbandet:
Runt halsen finns ett antal nerver som går ut från kraniet. Ju högre upp de sitter, desto mer ytligt ligger de. Längre ner på halsen är de skyddade av muskler, men högre upp, speciellt uppe bakom öronen, är de oskyddade.
En av dessa nerver, trigeminus, ligger relativt ytligt och grenar sig till tre ställen i hundens ansikte. Enligt den kände engelske hundpsykologen Roger Mugford använder man tryck mot denna nerv i kinesisk tortyr, eftersom det medför så stark smärta vid tryck på den.


Kinesisk tortyr alltså!

Ett halsband som skadar hunden både fysiskt och psykiskt borde inte få säljas, och jag hoppas att det snart går samma väg som stackel och elhalsband. Jag uppmanar alla som ser ett dylikt halsband i en affär att protestera. Killen i kassan i den djuraffär jag var i hade ingen aning om hur halsbandet fungerar - vilket borgar för att det kommer användas fel. Han skulle ta upp det med sina kollegor, och jag hoppas att han blev så upprörd som han verkade. Maila Limex och andra företag som saluför det. Det är bara genom att göra sin röst hörd som det går att få bort dylika tingestar. Tyvärr är quick fix-programmen på teve som är så sjukt populära - Hundcoachen, Mannen som pratar med hundar och allt vad de heter - också djupt hundfientliga och gör mer skada än nytta. Jag hoppas att det snart kommer en tränare som visar hur det går till när man tagit steget över till den andra sidan: mjuka metoder, beröm, inga straff/korrigeringar, inga tortyrhalsband, kanske till och med en klicker?

Läs hela Hallgrens artikel här.

Inga kommentarer: