torsdag 20 januari 2011

Valpkurs

Igår var Gip, Anders och jag på valpkurs. Andra tillfället, men första med valparna. Gip skötte sig utmärkt! Det märks att vi tränat en hel del, han förstod precis vad det handlade om trots att det var fem andra valpar i rummet. Denna gången var mest en "första dag i skolan"-introduktion, valparna fick känna lite på varandra och på att vara i en såpass svår miljö och träna. Jag är så glad att jag tränat avslappning på en speciell dyna, som jag nu hade med mig, för Gip var lugn och trygg på den. Så fort jag la fram den la han sig ner och förväntade sig belöning. Perfekt ju! Konstaterar återigen vilken milsvid skillnad det är på Gip och Boo. Gip var all work från det jag plockade fram klickern, och hade full fokus hela tiden. I pausen kissade och bajsade han världsvant där han blev anvisad, han hälsade glatt på klasskamraterna och uppvisade ingen tillstymmelse till oro över att vara i den helt nya miljön. Nåt frustrationsskall men annars verkade han som om han aldrig gjort annat än gått på valpkurs. Underbara valp!

Förutom Gippen var där en labbe, en shiba, en tosa, en pappismix, en pitbull-mix och en boxer-mix. Spännande blandning!

Jag var faktiskt inte ett dugg orolig för hur det skulle gå på själva kursen, däremot blir Gip ganska åksjuk och det har jag nojat en del över. Igår provade jag husmorsknepet att ge honom mald ingefära innan vi åkte, och i kombination med att åka fram i Anders knä med en handuk över ögonen gjorde att han inte kräktes och dreglade betydligt mindre än innan. På hemvägen slocknade han som en sten och uppvisade inte tillstymmelse till åksjuka. Jag vill att han ska älska åka bil lika mycket som Boo gör.

Jag hade förväntat mig en trött valp idag. Han borde vara trött - heldag i Tomelilla i söndags, till veterinären i stan i måndags och kurs igår. Men nope, han är lika pigg som vanligt. Enda förändringen är väl att båda öronen verkar ha bestämt sig för att ställa sig upp. På tiden ;-)!

Om ni undrar vad som händer med bloggen så tänkte jag försöka uppdatera utseendet lite. Dels var ju bara Boo representerad i headern och beskrivningen och dels så är den här gula färgen rätt trött i längden. Nå, det ville sig inte alls, så ni får stå ut med att det ser lite taffligt ut ett tag.

Inga kommentarer: