måndag 17 januari 2011

Jag säger bara wow!

Just nu är det så mycket som bara är wow! Allt bara faller på plats. I helgen som gick var det examination på instruktörsutbildningen, och det gick finfint. Både det teoretiska provet (som jag hade alla rätt på - känns bra med uppåtgående kurva, jag hade ett fel på delprovet ;-)), examensarbetets redovisning (jag skrev om stress hos hundar, ett mycket intressant ämne tycker jag själv) och det praktiska provet (hålla kurs för inbjudna hundar och ägare). Fast oj vad trött jag är idag! Det är även lille Gip som var med hela dagen igår, och det får minsann bli ännu ett wow - vilken supervalp! Han har aldrig varit i den typ av miljö, men insåg snabbt att här var ett helt rum med människor och hundar som bara var där för att älska honom. Han fann sig snabbt vid att ligga bakom mig på sin filt (som jag tränat avslappning på) och tugga på ett ben. Han var trevlig och artig mot de andra hundarna (även om han i sin iver att bli kompis med den otroligt vackra greyhanen Tiger var nästan lite väl översvallande i sitt fjäskande), och framåt och härlig mot människorna. Lekte bra i lokalen och var helt som vanligt vad gäller godis (MERA). Supervalpen!

idag har jag varit hos veterinären med valpis och sett till så han fått sin spruta. Ännu ett ställe där alla älskar Gip (och han älskar alla tillbaka). Underbara valp! Hos veterinären var en trettonveckors jack russel som var ungefär som Gips huvud och jag funderar återigen på hur olika det kan vara. De körde den "håra och bestämda skolan" med sitt, sitt, SITT - tryck på baken och ett STANNA vilket valpen inte förstod ett smack av (och ingen belöning nånstans, inte ens ett bra). Och när russeln hoppade upp mot Gip fick han ett ryck och sen två minuter senare "men varför vill du inte leka"? Medan Gip bara hade en positiv attityd, och snabbt förstod att aha! om jag lägger mig här bredvid mattes stol så får jag godis. Det lönar sig, det gör jag igen. Och jag önskar att det fanns ett bra sätt att ta den där hundägaren - som utan tvekan älskar sin lilla valp - och säga att det finns bättre sätt. Ledsamt, och inget wow på det.

Däremot så väntade roligaste brevet på mig idag - jag har fått en plats på denna! Och eftersom jag redan innan fått bekräftat att jag har en plats på den här, så känns det nu som om min inlärningskvota för detta året börjar fyllas. Kommer bli super. Betänk dessutom att jag om en månad flyttar till en hundskola, tänk allt jag kommer lära mig. Jag är nästan lite kvillrig just nu och avslutar bara med WOW för mitt liv just nu.

2 kommentarer:

Maria&Oskar sa...

Å så härligt att höra om ditt liv just nu! De två utbildningarna verkar toppen (eller, det visste jag ju redan)! Gip är bäst (du är bäst som tränar honom så bra)! Och yey för att du har klarat proven (du är bäst igen)!
Ett stort grattis och kram från alla oss!

Rasmus sa...

Gip var helt sjukt charmig! Inte oväntat kanske, men ändå värt att nämna. All lycka till er!