fredag 21 januari 2011

Matte kan trolla!

Är på jakt efter ett bra system att förvara mina godbitar när jag går på promenad, eller tränar på annat ställe än hemma. Jag förstår ju fiffigheten med godisväskor, men jag gillar dem inte riktigt. En Arrak-jacka med inbyggd godisficka vore ju ett bra alternativ, men jag har hört så mycket dåligt om jackan att jag tvekar att köpa. Dessutom är det ju snart sommar! Och ja, jag har faktiskt en hundtränarväst. Jag har använt den en enda gång, men det kändes som det var nån slags gräns som passerades där för vad jag kan tänka mig av nördighet. Kanske om jag hittar en snygg väst. Jorå, jag är fåfäng också. Plus att jag vill att det ska vara möjligt att träna hund i alla kläder.

Helst har jag godbitarna i byxfickan, och det funkar om godiset är relativt torrt, eller om brallorna är hundbrallor där det inte gör nåt med fläckar. Men om jag tränar fröken Boo och har kokt kyckling, smetig korv och kladdig blodpudding så är faktiskt inte jeansfickan det bästa alternativet. Äckligt ju! Ofta hamnar jag i plastpåsefällan men det är verkligen inte optimalt. "Klick" för ett bra beteende och så rota rota prassla prassla - godis. Näe, det blir oklart för hunden vad som belönas med alla dessa extrasekundära förstärkare. Och godis i handen är faktiskt inte alls särskilt praktiskt på promenad, inte ens om man har en hund som lärt sig att bortse från godiset.

Anledningen till att jag inte vill hänga på mig en stor godispåse är dels att jag tycker de flesta (av de jag sett) är ganska osmidiga, och dels för att jag vill kunna "trolla fram" godiset när som helst. Nog för att jag är medveten om att hunden är helt med på att jag har godis med mig (dels för att jag alltid har det, dels för att den naturligtvis luktat sig till det för länge sen), men jag behöver ju inte peka ut det med värsta stora skylten. En liten, platt midjeväska kanske? Och jag menar liten! Och med midjeväska menar jag inte a la turist från Florida (jag hade en sån i början, men det blev lite samma som med västen - jag kan inte!). Kanske mer som en extra, tvättbar jeansficka?

Nån som har nåt supersmart tips tro?

5 kommentarer:

Emma sa...

Jag kör med godisväska, funkar super, riktigt nördigt o fult, och jag anser inte att det på något sätt skulle vara mer "lockande" eller framme för hundarna. Då skulle en magväska, en särskild godisficka, en påse som finns i den godisfickan vara exakt lika "synlig" som godisväskan. Som du säger, hunden lär sig snabbt. För mig har väskan aldrig varit ett problem. Används inte den har jag alltid det i fickorna.

Ibland, när fexi används, så har jag en liten väska på flexikopplets huvud. Den bästa väskan som finns!!

NÅja, det små väskor att hänga på kopplet, men det anser jag både är opraktiskt o ivägen, och förmodligen "syns" den lika mkt. Så, nej för dem!

Nå, något super duper tips, förutom de du redan nämnt har jag nog inte.

Men är nyfiken på förslag.

Jessica sa...

Fast problemet är att de väskor jag provat - många - har varit ganska dåliga. Har de snörtampen innanför yttre höljet så får jag bara tag på snöret och de som har tampen ytterst tenderar godbitarna ramla ut från. Jag köpte en förra veckan som jag ännu inte provat, får se om jag gillar den. Dock kan jag inte fästa den på jackan, så kanske får jag köpa en till att ha utomhus. Det är svårt att få till bra förstärkningsfrekvens när man ska ner och rota tycker jag.

Emma sa...

Ok, jag förstår dig. Köpte en ny på my dog, stor besvikelse, tappar den bara hela tiden! Min förra, som nu mera vilar efter guldhundens kamp, den var suverän. Satt på plats, lätt att stänga, inget trillade ur den etc. Limez (stavning?) kom den ifrån. Har inte sett den på år dock, förmodligen finns den inte kvar i samma utförande, men den var verkligen super. Den nya, nä, den ligger och gömmer sig någonstans tills jag hittar en lika bra som den jag hade..

Emma sa...

Kom och tänka på kaffefilter, om du inte vill att det ska gegga i fickan och inte heller vi höra prasslet och strulet med en påse, kaffefilter (två) funkar super. Tar bort det äckliga (fettet) så du slipper det i fickan, och man slipper ljudet från påsen vilket kan göra hunden fokuserad och distraherad. Ett tips iaf :)

Jessica sa...

Men det var ju ett supertips, ska jag genast prova!

MEN måste tillägga att den nya väskan jag köpt - och som jag hade fastsatt i mjukisbyxornas linning (hej flärd ;-)) hela dan igår verkar vara super. Den är så platt att den lätt får plats innanför tröjan utan att det ser för bulkigt ut. Jag får ta en bild på den. Utomhus har jag inte provat den ännu, dock.