lördag 29 januari 2011

Valpagility

Gah! Det stör mig att jag inte kan tillräckligt och därför inte gör nog. Jag är rädd att göra fel (och lära in massa onödiga grejer som jag sen måste jobba bort). Jag vill ha all kunskap nu ju. Jag är glad att Gippis och jag börjar agilitykurs ganska snart (slutet av mars) men det är så mycket jag vill träna till dess. Nå, jag har satt igång med cirkelarbetet på riktigt nu och det går framåt. Gip är en sån rolig hund att träna med. Godis är gott och leksak är kul! Det känns som den som kommer sätta stopp är jag som inte är duktig nog. Nå, cirkelarbetet känns som en viktig grej, så vi tränar på det så mycket vi kan. Och så andra färdigheter som kan vara bra att ha. Stadga (måste träna mycket mer!) och att han ska vara lite snabbare på att ta leksaken och vända tillbaka till mig så fort han tagit den. Just nu verkar han vänta på min signal (mitt fel så klart) och tar gärna en extra lov med leksaken. Idag kastade jag hans bästa leksak (Jolly-bollen) och i samma sekund som han riktade sig mot mig, om än så lite, så klickade jag och kastade en godis. Efter några turer vände han mycket snabbare och efter kanske fem upprepningar sprang han ut, vände och kom hela vägen fram med en enda gång. Och det är just när jag gör såna här saker jag blir osäker. Är det rätt? Kan man göra så? Javisst, det funkar, men blir han beroende av klick och godis för att komma med leksaken nu. Oupps, tror jag har drabbats av en släng dåligt självförtroende. Får jobba på det också.

2 kommentarer:

Ingerid sa...

Skynd deg til Hällefors, så kan vi diskutere alle sånne saker :-D
Klem

Manda & Joyce sa...

Samma känsla här med Joyce. Tävlingslydnaden känns som att den kommer gå bra oavsett... men vardagslydnaden... o.O