fredag 14 maj 2010

Mitt sommarlov

I helgen som var, var Boo och jag på HundCampus i Hällefors. Vi åkte redan på torsdagen eftersom det är åtta timmars bilfärd. Lämpligt nog bor syrran med familj smack i mitten, så vi stannade för lunch, långpromenad och fika. Härligt bortskämt! Ankom Hällefors medan det fortfarande var lite ljus kvar på himlen, efter att ha kört genom det vidunderliga våriga landskapet. En räv såg vi, på nära håll, och då blev jag glad.

Fredagen inleddes med specialsök, och denna gången skulle vi - till min mammas förtjusning - träna på kantareller. Boo har ju lite problem med att våga på plattformen, men jag tyckte det gick bättre. Hon var inte tillbaka på noll i alla fall. Vi använde oss också av en bana denna gången (och fick i läxa att knåpa ihop en egen att öva på) och det tyckte Boo bättre om. För första gången var jag säker på att hon verkligen kopplade på nosen, och inte bara stannade över burken. Kul kul!

Fredag kväll till söndag eftermiddag var det så etologi, denna gången var det sinnena som stod på agendan. Tokigt intressant! Och insprängt på raster och före och efter jobb på plattform, bana och kantareller. Faktiskt utomhus också och det klarade Boo nästan klockrent! Trots att det för de flesta hundar är svårare så är hon mindre störd ute. Det är ju miljö som hon kan och känner väl. Så stolt över min princessa!

Innan jag åkte hem igen (väldigt kort sammanfattning av superroliga och intensiva dagar!) gjorde jag två saker: satte mig ner med Lennart Wetterholm och planerade en individuell studieplan. Jag har nämligen bestämt mig för att läsa hela hundbeteendeanalytikerkursen på HundCampus. Det innebär att jag kommer spendera mycken tid där uppe, faktiskt en hel månad i streck under augusti/september. Längt! Det andra jag gjorde var att plocka med mig en äcklig förkylning, så ända sen jag kom hem i måndags kväll har jag legat nedbäddad. Hostig och febrig och jävlig. Kanske är det feberångorna, kanske är det framgången den senaste tiden: men jag har (nästan) bestämt mig för att anmäla Boo och mig till en rallylydnadstävling! Wiiii! Mer om det längre fram (ja, jag kan garantera att ni kommer få höra mer om detta).

Inga kommentarer: