onsdag 5 maj 2010

Fot, ligg, koppel, paus

Det går framåt med fotgåendet! Från att inte ha kunnat röra på en enda tass utan att tappa fokus har det utvecklats till en av Boos favoritlekar. Den och att slänga sig snabbt som attan när vi busar. Snabba ligg, jovisst! Problemet är bara att hon kastar sig i liggande hela tiden. Det har blivit hennes defaultställning. Hon har alltid haft lätt för att ligga, men nu gör hon det hela tiden. Jag tränade lite på ettans rallyskyltar igår, och framförallt att gå runt mig i högervarv tycker Boo är väldigt konstigt (hon följer målhanden, men jag måste ju byta hand mitt i) och då lägger hon sig. Men eftersom jag har "halvshejpat" liggandena (dvs jag har hjälpt henne på traven i början och sen belönat när hon gjort det spontant, och ökat intensiteten och kvalitén på belöningarna tills jag fått henne att verkligen pladaskligga) så är det inte konstigt att hon bjuder på det beteendet. Liksom hon bjuder på fotgående eftersom jag alltid belönar när hon kommer upp på min vänstra sida, och numer kollar på mig. Sen kanske inte positionen är helt perfekt, men för rallylydnaden håller den. Nu är det uthålligheten vi måste jobba på! Men vi har gått från noll steg - noll rörelse - till detta på en vecka. Det var nämligen i onsdags polletten trillade ner och Boo hajade att det gick att röra sig och kolla på matte samtidigt.

Med Vilja tränar jag kontakt, inkallning och att hon ska förstå att belöningen kommer och finns även om hon inte ser den. Hon greppar inte att hon ska utföra något om jag har kvar godisen i fickan. Tar jag upp den och lockar henne gör hon vad som helst, men jag vill inte locka. Hon är inklickad och klar, men förstår inte det där med träning riktigt. Koppelträningen har verkligen gett resultat. När hon kom fick man sätta hälarna i backen och bara hålla emot, men nu är hon bättre på att komma ihåg att slakt koppel ger belöning. Den spontana kontakten är mycket mera frekvent - oavsett om godiset är i fickan eller handen. Det är så kul att jobba med en matmotiverad hund!

Ikväll är det lydnadskurs igen, jag hoppas att Boo får följa med (hon löper, och där jag går kursen får man inte ha med löptikar, men jag tycker att jag borde få ändå. Det är en avancerad vardaglydnad-med-tävlingslydnadsinslag-kurs och som sådan borde löptik vara en utmärkt störning.) och i morgon tills på måndag är Boo och jag i Hällefors på HundCampus igen. Kan inte fatta att det redan gått en månad. Det blir bloggpaus tills jag är tillbaka.

2 kommentarer:

Kim sa...

Vad kul att träningen går så bra!

Välkommen hit i morgon förresten! :)

Jessica sa...

Ja, det är verkligen jättekul! Senaste månaden har det hänt massor. Massor med våra mått mätt alltså :-). Boo klarar fortfarande inte av minsta lilla störning, och hennes uthållighet är verkligen inget att hänga i julgranen, men för oss är det superframgångar! Jag är så glad över min lilla hund.

Och vilja är ju jättekul hund, totalt orädd och obrydd och gör vad som helst bara man visar tydligt.

Och wiii, ser fram emot att komma upp!