torsdag 5 november 2009

För mycket av det goda?

Fy vilken krasselhöst. Denna gången insjuknade först Anders och de senaste dagarna har jag också legat nerbäddad. Och vi var ju precis sjuka, inte ens två månader sedan. Blä och urk. Inte svinet dock, tack och lov, men en ordentlig förkylning är ingen dans på rosor heller. Ett par dagar i stillhet (och med välladdade aktiveringsleksaker) fungerar på Boo. Hon verkar rätt nöjd om hon någon gång ibland får roa sig med sorkgrävande på egen hand, och filosofiskt tugga på ben mest hela tiden. Hurra för stor trädgård. Dock går hon inte ut på egen hand i trädgården, utan hon vill att vi ska klä på oss och följa med. Under sommaren när altandörren alltid stod öppen sprang hon in och ut, men mest är hon där jag är.

Men nu är det dag tre av stillavarande och tjejen börjar bli rastlös. Jag också förresten, hoppas att det betyder att jag är frisk tills i morgon. I helgen som var var vi hemma hos mina föräldrar. De bor så fint, och helt perfekt för hund. Mitt i ett promenadstråk, med bara några meter till fantastiska gångstigar. Underbart! Inte så underbart ropar Boo: jobbigt! För lantistjejen var naturligtvis tvungen att vakta på allt som rörde sig. Och på promenaderna kunde hon inte gå lungt och bara nosa, som hemma, utan var tvungen att hälsa på massor med hundar. Det var en stressad tjej som sov hela vägen hem i bilen, fyra timmar. Faktum är att hon har varit mer stressad senaste tiden. Inte lika kontaktsökande, inte riktigt lika träningsvillig. Jag vet inte vad det beror på, men vi har gjort väldigt mycket de senaste månaderna. Det har varit kurser och hundlek (härom veckan var vi i Malmö och morgonpromenerade på Limhamnsfältet. Boo skulle leka trött på alla hundar.), intensiv miljöträning och nya rundor. Dagen efter vi kom hem från mina föräldrar var hon helt omöjlig att få kontakt med. Gjorde ALLT för att inte se mig i ögonen och vände på den lösa skogsrundan och sprang hemåt! Inte långt, så fort hon kom utom synhåll vände hon och sprang mot mig igen, men jag såg tydligt att hon helst bara ville hem. På kvällen var vi på lydnandskurs (fortsättningskursen nu!) och hon var klart stressad. Men så var det första gången med nya hundar och ny instruktör. Kanske har jag för höga krav plötsligt?

Fast hon är inte stressat uppe i varv, snarare så att hon är väldigt intensiv under de aktiva stunderna och så tar hon i stället och slår av helt när det bara är som vanligt. Tror vi ska försöka hålla oss på en jämnare nivå helt enkelt. Men det är inte lätt med en tjej som tycker saker är så kul.

Och som börjar ta för sig mer och mer. Hon står inte still bredvid numer och ser olycklig ut utan om hon tycker det är tråkigt så GÖR hon något. Kampa med kopplet har blivit en favorit, och jag måste komma ihåg att ta med mig kampleksaken för att byta. Som jag längtat efter detta. Och så besvärligt det är med en slyngelhund som krääääääver! ;-)

4 kommentarer:

Maria sa...

Staaackars dig som har en hund som vill jobba! ;-) Hon kommer få lära sig att jobb inte är lika med stress så blir det bra. Härligt att hon tar för sig!

Jessica sa...

Haha, ja vem kunde aaaaana att det skulle bli en arbetskrävande hund. Jag menar, schäfer och border collie? Det är väl recept på en soffliggare, eller?

Maria sa...

Fortfarande sugen på en bordercollie? :)

Nemo sa...

I början av sommaren upptäckte jag att Nemo blev överaktiverad. Jag trodde inte att det var så mycket, eftersom det mest handlade om roliga utflykter och liknande påhitt. Och Nemo tycker ju om att vara aktiv, och jag med. Men han blev "grinig", och var inte alls som vanlig. Två tråkdagar senare var han sig själv och då insåg jag att man kanske ska ha lite jämnare nivå på det stora hela ;)(Det var sommar så jag ville ju göra allt på samma gång haha) Så det kan ju ha varit lite mycket för henne? Att hon inte riktigt "landat" i det om du förstår vad jag menar.

Svar: Ja, exakt så är det här. Han verkar tro att det räcker med att göra en rolig grej med Nemo i veckan, och sen räcker det. (Jag försöker ha som mål en rolig grej om dagen, behöver inte alltid vara tidskrävande eller något stort, bara något roligt). Dessutom har han jättedålig fantasi, och vet inte alls vad han kan göra med Nemo. Jag försöker peppa och tipsa men ibland blir jag bara så trött på honom.. jag tänkte också lite på en kurs eller liknande i julklapp, men alla vårens kurser var upptagna när jag kollade :( finns ju inte så många klubbar eller kurser här tyvärr. Tror annars att rallylydnad hade varit något för Nemo.